Közlekedésbiztonság – Orvosi alkalmassági vizsgálatok – Speciális kiegészítő egészségügyi vizsgálatok – Alvászavar szűrés – Pszichológiai alkalmasság

 Közlekedésbiztonság – Orvosi alkalmassági vizsgálatok – 
Speciális kiegészítő egészségügyi vizsgálatok –
Alvászavar szűrés – Pszichológiai alkalmasság

Bejelentkezés/Regisztráció az e-munkaegeszsegugy.hu integrált rendszerbe

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Tényleg veszélyesebbek az idős sofőrök?

Az életkor előrehaladtával romlanak az ember képességei, de tényleg több balesetet okoznak a 65 év fölött járművezetők? Vagy a fiatalok veszélyesebben vezetnek? 

Sokan úgy gondolják, de a fiatalok mindenképpen, hogy a legtöbb balesetet az idős sofőrök okozzák, ezért felső korhatár bevezetésével kellene korlátozni az időskori vezetést. Jelenleg viszont sehol sem tiltják, hogy bizonyos életkor fölött vezessen az ember. Örök vita: tényleg rosszabbul vezetnek az idősek, vagy ez csak rosszindulatú feltételezés?  Romló képességek vs tapasztalatlanság Tény, hogy a magasabb életkorral romlik az ember általános fizikai állapota, ami hatással lehet a vezetési képességekre is. Reflexeik lassabbak, kevésbé pontosan mérik fel a sebességet és a távolságot, romlik a látásuk, szemüknek több fényre van szüksége a sötétben, könnyebben összezavarodnak, és kevésbé mozgékonyak, ami a körülöttük haladó forgalom felmérésénél, például körülnézésnél, valamint a jármű irányításánál is számíthat.  Az életkor előrehaladtával viszont a legtöbben lassabban, óvatosabban vezetnek, betartják a szabályokat, így a baleseti kockázat és az esetleges sérülések mértéke is csökken. Ráadásul az idősek rengeteg, akár több évtizedes vezetési tapasztalattal rendelkeznek, bár azt meg kell jegyezni, hogy a megszokásból, rutinból autózás veszélyekkel is járhat. 

A fiatal sofőrökből viszont rutin és az óvatosság hiányzik hiányzik leginkább. Természetes, hogy 18-20 évesen még nincs elegendő tapasztalatuk, ami a balesetek elkerülésénél jönne jól. De gyakran meggondolatlanok, vakmerőek, buli után pedig előfordul, hogy ittasan vezetnek, ráadásul ilyenkor általában tele van a kocsi fiatalokkal, még nagyobb tragédia történhet. A fiatalok ellen szól az is, hogy vezetés közben gyakran mással is foglalkoznak, legrosszabb esetben a telefonjukat nyomkodják. Ilyet egy idős sofőr biztosan nem tesz.  A statisztikák szerint egyébént az idősek több balesetet okoznak, mint az átlag, és amit a korosztály jogosítványainak száma indokolna. De pontosan ugyanez igaz a fiatalokra is. Ezeket az adatokat ráadásul óvatosan kell kezelni, mert csak akkor adnának pontos képet, ha a levezetett kilométerekre lehetne vetíteni a baleseti mutatót, ilyen statisztika viszont nincs.  Sűrűbb orvosi vizsgálat A vezetői engedély meghosszabbításához orvosi vizsgálat szükséges, életkor, illetve egészségi állapot függvénye, hogy mennyi időre kaphatunk új jogosítványt: 50 éves korunkig akár 10, felette már csak 5, 60 év felett 3, míg 70 felett csupán 2 évre szólhat a jogosítvány hosszabbítása.  A jogosítvány megújításához nem kell semmilyen felfrissítő vizsgát tenni a KRESZ-ből vagy a vezetésből. Ha valakinek az évtizedek alatt megkopott az elméleti tudása, nem követte a szabályváltozásokat, vagy már nem vezet olyan jól, mint egykor, az nem igazán fog kiderülni. 

Néhány országban – például Ausztrália egyes államaiban – viszont bizonyos életkor fölött nem csak sűrűbben kell orvosi vizsgálatra menni, de a gyakorlatban is be kell mutatnunk a vezetési tudásunkat, hogy még alkalmasak vagyunk a közlekedésre. Japánban pedig 75 év fölött kötelező kiragasztani egy matricát a kocsira, ami jelzi, idős sofőr ül a volánnál.  Jó tanácsok idős vezetőknek

  • Kipihenten, megfelelő mentális és fizikai állapotban üljenek a volán mögé.
  • Tervezzék meg előre az útvonalat, válasszák a legbiztonságosabb lehetőséget.
  • Zárják ki a figyelmet elterelő hatásokat, például ne hallgassanak hangosan rádiót, de dohányozzanak vagy egyenek az autóban, és még kihangosítóval is kerüljék a mobiltelefon használatát.
  • Ha tehetik, családtagjukkal vagy barátjukkal induljanak útnak.
  • Kerüljék a vezetést éjjel, illetve rossz látási viszonyok között, valamint kedvezőtlen útviszonyok esetén.
  • Csúcsforgalomban, elterelt útszakaszokon csak akkor közlekedjenek, ha nincs más lehetőségük.
  • Lehetőleg kerüljék a hosszú külföldi utazásokat autóval, inkább rövidebb távokat, ismerős környéken vezessenek.
  • Tartsanak nagyobb követési távolságot száraz úttesten is.
  • Ajánlott évente elmenni szemvizsgálatra.
  • Ha gyógyszert szednek, nézzék meg a betegtájékoztatót vagy kérdezzék meg orvosukat, milyen hatása van a vezetésre a készítménynek.

Egyre több lesz az idős sofőr Az idős sofőrök kérdése azért is nagyon aktuális, mert az elöregedő társadalmakban, így nálunk is, egyre több a szépkorú ember, vagyis egyre több lesz az idős közlekedő az utakon is. 2019-ben Magyarország lakosságának 19,3 százaléka 65 év fölötti volt, ez az arány az előrejelzések szerint 2040-re ez a szám megközelíti a 28 százalékot. Az pedig nagyon valószínű, hogy a jövő idősei jóval nagyobb arányban fognak a volán mögé ülni, mint a mostaniak, hiszen egyre természetesebb közlekedési eszköznek tekintjük az autót.  Közben viszont a járművek is egyre modernebbek, és olyan vezetéstámogató rendszerekkel szerelik fel az autókat – holttérfigyelő, gyalogosfelismerő, sávtartó – amelyek a szenior sofőrök dolgát is megkönnyítik. Addig pedig a lényeg a tolerancia, ha idős sofőrrel találkozunk, aki lassabban vezet, legyünk türelmesek. 

Ezek még érdekelhetik

Kapcsolat

hívjon

+36 70 452 40 89

Küldjön email-t

alvasmedicina@csoportpraxis.hu

Címünk

5000 Szolnok
Baross utca 49-51

Üzenet küldése

14 + 15 =